Opleggingen Palenmatras

Opleggingen Palenmatras

Uitdaging: oplegging voor heipalen

Door toenemende drukte op het spoor tussen Lelystad en Schiphol moest het spoor gemoderniseerd worden. Op twee locaties heeft BAM Combinatie Amstelspoor een palenmatras ter verbetering van het grondbed aangebracht. Hiervoor werden heipalen (450 x 450 mm en 400 x 400 mm) in de grond geheid.

De 1338 palen zijn niet vlak aan de bovenkant, maar hebben een bolling om de kracht uit het heiblok tijdens het heien te centreren. Over de paalkop is een prefab betonnen sloof (deksel) geplaatst waarop het matras rust.

Vilton kreeg de uitdaging een oplegmateriaal te ontwikkelen die de inwerkende kracht van het matras veilig kon doorgeven aan de heipalen. Het oplegmateriaal moest worden gepositioneerd tussen de paal en de sloof. Een complicatie bij de vormgeving van dit funderingsdetail was dat de bolling aan de bovenzijde van de heipaal behouden moest blijven.

Oplossing: een op maat gemaakt palenmatras

Omdat de verticale krachten mogelijk erg groot worden, kon niet gewerkt worden met een standaard oplegrubbber. In overleg met de senior werkvoorbereider Erik Alink en de hoofdconstructeur is er gekozen voor het gebruik van Vilton HDP (kunststof plaat met een zeer hoge stijfheid en belastbaarheid) en een speciaal vervaardigd en versterkt oplegrubber.

Het oplegrubber zorgt ervoor dat de verticaal krachten slechts zeer gering worden omgezet in horizontale krachten, maar het is wel zacht genoeg om het betonoppervlak te nivelleren.

In de fabriek bij Vilton zijn deze materialen met elkaar verbonden als een 3-laagse sandwich (rubber-kunststof-rubber) voor nog meer gemak op de bouwlocatie. Ook is in het complete ‘sandwichpakket’ een uitsparing gemaakt die correspondeert met de bolling op de paalkoppen.

Resultaat: een funderingsdetail dat werkt

De paalkop-opleggingen presteren boven verwachting. De opleggingen zorgen ervoor dat er geen contact is tussen beton en beton, wat het afboeren van het beton voorkomt. Bovendien zijn er geen handelingen nodig om de paalkoppen af te vlakken. Ook zorgt het oplegmateriaal er nog voor dat de betonsloven zeer stabiel op hun plek liggen over de paalkop heen.

Omdat de paalkoppen door deze aanpak niet bewerkt hoefden te worden, en de sloven geen contact beschadiging van de paalkop konden veroorzaken, is er nu aanzienlijk minder kans dat er ooit betonrot zal optreden. Tevens heeft dit funderingsdetail een grote hoeveelheid arbeidshandelingen bespaard waardoor er ook bespaard is op bouwkosten.

Wilt u dat wij contact opnemen?

Laat uw naam en
telefoonnummer achter!